راهنمای مجموعه نرم افزارهای یکتاوب

 


راهنمای آموزش و رفع اشکال | راه‌اندازی اولیه | راهنمای جامع برنامه | فهرست ابزارهای مدیریت | راهنمای الفبایی | مقالات متنوع

جستجو در راهنما | فهرست فایل ها | پرسش‌های متداول | تالار گفتگو | ارسال پیشنهادها و اشکالات | برگشت به پایگاه


راهنمای راه‌اندازی پایگاه

 

 

مدیر گرامی، لطفا حتما قبل از هر نوع اقدام، پرسش یا درخواست
جلسه آموزشی، بخش راهنمای تصویری یکتاوب را بررسی کنید.

مدیر گرامی

برای این‌که یک پایگاه اینترنتی کارآمد داشته باشید و آن را به خوبی مدیریت کنید، بهتر است با ساختار پایگاه‌های‌ اینترنتی و مفاهیم مرتبط با آن آشنا شوید. خواندن این راهنما می‌تواند گام نخست در این راه باشد. بازدید از پایگاه‌های اینترنتی مشابه و بررسی چگونگی سیما و سازمان‌دهی محتوای آنها‌ نیز می‌تواند به شما کمک کند. اما همواره به یاد داشته باشید که سرانجام باید پایگاه وی‍ژه‌ی خود را بسازید و مدیریت کنید.

آشنایی

یکتاوب یک سامانه‌ی مدیریت محتوا (Content Management System) است که برای مدیریت الکترونیک فرآیندهای آموزشی، پژوهشی و اطلاع‌رسانی طراحی شده است. برنامه‌های مدیریت محتوا که با نام CMS نیز شناخته می‌شوند، ابزارهایی دارند که به مدیران پایگاه اجازه می‌دهند مجموعه‌ای گسترده و پویا از اطلاعات گوناگون را به سادگی مدیریت کنند. برای کار با یکتاوب تنها آشنایی با مفاهیم پایه‌ای کار با رایانه کافی است و نیازی به دانستن زبان‌های برنامه‌نویسی نیست. از این رو، مدیران پایگاه می‌توانند در راستای هدف‌ها و نیازهای سازمانی خود به تغییر در ساختار و محتوای پایگاه بپردازند.

 

یکتاوب

CMS

-

ویژگی‌های بنیادی یکتاوب

  • انعطاف‌پذیری بسیار بالا

با یکتاوب می‌توان چگونگی نمایش صفحات و مطالب را در صفحه‌های اصلی و فرعی تعیین کرد و تغییر داد. قالب‌های گوناگونی نیز طراحی شده است تا سیمای پایگاه‌ اینترنتی و بخش‌های آن بسته به نوع پایگاه و سلیقه‌ی مدیران یا کاربران تعیین شود.

  • راه‌اندازی آبشاری زیربخش‌ها

با یکتاوب می‌توان زیربخش‌ها را به صورت پایگاه‌های مستقل در دل یک پایگاه اصلی ساخت. این روند می‌تواند مانند یک آبشار در زیر بخش‌ها نیز انجام شود، به گونه‌ای که هر یک از مدیران زیربخش‌ها می‌توانند زیربخش‌های جدیدی به زیربخش خود بیفزایند.

  • تغییر کاربری پایگاه

با یکتاوب می‌توان کاربری پایگاه یا بخشی از آن را از پایگاه اینترنتی عمومی به پایگاه ویژه‌ی برگزاری همایش یا مدیریت الکترونیک مجله تغییر داد. این تغییر به‌ صورت هوشمند و همراه با تغییر اصطلاحات، فرم‌ها و امکانات بخش مدیریت انجام می‌شود.

  • سطح دسترسی متفاوت

با یکتاوب می‌توان برای کاربران مختلف سطح دسترسی متفاوت تعریف کرد که می‌تواند همراه با انتقال امکانات مدیریت به سطوح پایین‌تر باشد. بنابراین، مدیر یک بخش‌ یا زیربخش‌ می‌تواند از امکانات برنامه فقط برای تنظیم و توسعه بخش یا زیربخش خود بهره ببرد.

  • تغییر زبان برنامه

با یکتاوب می‌توان پایگاه اینترنتی چندزبانه راه‌اندازی کرد. هم‌اکنون برنامه برای دو زبان فارسی و انگلیسی مناسب‌تر است، اما چون مطالب پایگاه در پوشه‌های جداگانه جای می‌گیرند، امکان افزودن زبان‌های جدید وجود دارد.

 

bar

 

ورود به بخش مدیریت

از بخش مدیریت به ابزارهای یکتاوب دسترسی می‌یابید و با کمک آن‌ها پایگاه خود را می‌سازید. برای ورود به این بخش نام کاربری (Username) و گذرواژه (Password) را در محل خود در صفحه‌ی اصلی پایگاه وارد کنید. با واردشدن به بخش مدیریت، فهرست ابزارهای مدیریت را به صورت دسته‌بندی‌شده می‌بینید. هم‌چنین، گزارشی از وضعیت برنامه در میانه‌ی صفحه اصلی مدیریت دیده می‌شود.

  • برای آشنایی کلی با ابزارهای یکتاوب به راهنمای ابزارهای مدیریت برنامه مراجعه کنید. شما می‌توانید بخش مربوطه را در لوح فشرده‌ی آموزشی نیز ببینید.
  • برای آشنایی با صفحات و فرم‌های پیش‌فرض برنامه به راهنمای صفحات و پیوند‌ها مراجعه کنید. شما می‌توانید بخش مربوطه را در لوح فشرده‌ی آموزشی نیز ببینید.

هشدار

مدیر دارای نام کاربری و گذرواژه، می‌تواند هر نوع تغییری در پایگاه ایجاد کند. بنابراین، خواهشمند است در نگهداری این اطلاعات بسیار دقت کنید و نام کاربری و گذرواژه‌ی خود را از دسترس دیگران دور بدارید. اگر با یک رایانه‌ی عمومی کار می‌کنید در پایان کار با کلیک بر دکمه‌ی خروج کاربر، از برنامه بیرون بیایید.

 

تغییر مشخصات کاربری

شما می‌توانید پس از ورود به پایگاه با نام کاربری و گذرواژه‌ی خود، به صفحه‌ی مشخصات کاربری بروید و اطلاعات کاربری خود را تغییر دهید. خواهشمند است اگر فرد دیگری شما را به برنامه معرفی کرده است، مشخصات خود را بررسی و تایید کنید.

 

bar

 

تنظیمات عمومی برنامه

شما می‌توانید بسیاری از ویژگی‌های پایگاه مانند چگونگی نمایش صفحات و مطالب در صفحه اصلی، گزینه‌های فرم نام‌نویسی، گزینه‌های فرم تماس و ده‌ها تنظیم ساختاری و نمایشی دیگر را در بخش مدیریت برنامه تغییر دهید. پس با در نظر داشتن جدول زیر به بخش‌‌های مورد نظر مراجعه کنید.

منوی اصلی
منوی فرعی
توضیح
تنظیمات عمومى پایگاه

تنظیم‌های کلی برنامه مانند عنوان برنامه، اطلاعات سازمانی و تنظیم پست الکترونیک

تنظیمات عمومى پایگاه

تنظیمات مربوط به ارسال ایمیل از طرف پایگاه

تنظیمات عمومى پایگاه

تنظیمات مربوط به ارسال پیام کوتاه از طرف پایگاه

تنظیمات عمومى پایگاه
تنظیم مطالب، صفحات و دیگر چیزهایی که باید در صفحه‌ی اصلی نمایش داده شود
تنظیمات عمومى پایگاه
تنظیم زبان پایگاه شامل فعال بودن زبان‌های فارسی و انگلیسی و پیوندهای مربوطه
تنظیمات عمومى پایگاه

تنظیم متن‌های مربوط به واژه‌های کلیدی و توصیف پایگاه، فرم‌ها، نشانی‌ها، صفحه‌ی اصلی پایگاه

صفحات، مطالب و فایل‌ها

چگونگی نمایش صفحات و مطالب و ظاهر برنامه

تنظیمات عمومى پایگاه

تنظیم دکمه های تصویری یا متنی نوار راهبری بالای پایگاه

صفحات، مطالب و فایل‌ها
دسته‌بندی عمومی مطالب
تنظیمات مربوط به کاربران

تنظیمات فرم ثبت‌‌نام و تعیین انواع ثبت‌نام و هزینه‌ها (به ویژه برای همایش‌ها و مجلات)

تنظیمات مربوط به کاربران
تنظیمات مربوط به صفحات شخصی کاربران پایگاه
برقرارى ارتباط با کاربران

تنظیمات فرم برقراری ارتباط، فرستادن پیام‌ها و تماس‌ها به ایمیل مدیران و موضوع‌بندی تماس‌ها

برقرارى ارتباط با کاربران
فعال و غیر فعال کردن فرم‌های عمومی برنامه
برقرارى ارتباط با کاربران
تنظیمات فرم پرسش و پاسخ و پاسخگویی به پرسش‌های رسیده
تنظیمات مربوط به کاربران
تنظیمات فرم ها و هزینه های ثبت نام و فروش خدمات

به یاد داشته باشد:

پیش از اعلان خبر راه‌اندازی پایگاه، تنظیمات ضروری برنامه را در بخش‌های مختلف بررسی و تایید کنید.

 

bar

 

راه‌اندازی پایگاه عمومی

پایگاه عمومی دارای چند صفحه و چند مطلب در هر صفحه است. این پایگاه امکاناتی مانند صفحه‌ی جستجو، راهنمای پایگاه، فرم‌های تماس و پرسش و پاسخ نیز دارد. برای راه‌اندازی پایگاه عمومی:

    1. تنظیمات عمومی برنامه را بررسی و تایید کنید.
    2. از منوی صفحات و مطالب، مدیریت صفحات را برگزینید. تعدادی صفحه در دو سطح اول و دوم بسازید.
    3. از منوی صفحات و مطالب، مدیریت مطالب را برگزینید. مطالب پایگاه (شامل متن، پیوند یا تصویر) را به صفحات ساخته شده بیفزایید.

برای آگاهی بیشتر

bar

 

راه‌اندازی پایگاه نشریه علمی

در یکتاوب صفحاتی به عنوان پیش‌فرض برای پایگاه نشریه وجود دارد. شما با رفتن به بخش مدیریت صفحات و مطالب> افزودن جمعی صفحات می‌توانید صفحات پیش‌فرض را فعال کنید. سپس در بخش مدیریت صفحات می‌توانید صفحات پیش‌فرض را ویرایش کنید یا صفحات دیگری به پایگاه خود بیفزایید.

برای انجام تنظیمات ویژه‌ی پایگاه نشریه:

  1. تنظیمات اصلی پایگاه را انجام داده و سپس منوهای فرعی مربوط به مقالات (بخش مقالات) و نشریات (مدیریت نشریه) را ببینید و تنظیمات هر بخش را انجام دهید. به ویژه لازم است حتما تنظیمات مربوط به ثبت نام کاربران، تنظیمات مربوط به دریافت مشخصات و فایل مقالات، موضوعات و انواع مقالات و نیز ویژگی های مربوط به شیوه نمایش مقالات منتشر شده (تنظیمات ویژه نشریه) را بررسی و تنظیم نمایید.
  2. اگر از داوری الکترونیک استفاده خواهید کرد، تنظیمات داوری و ساخت و تنظیم فرم های مربوطه این بخش را نیز انجام دهید. سپس عوامل داوری را از بخش مدیریت کاربران اضافه کرده و در بخش های مربوطه به آنها دسترسی بدهید.

برای آگاهی بیشتر

 

 

راه‌اندازی پایگاه همایش

در یکتاوب صفحاتی به عنوان پیش‌فرض برای پایگاه همایش وجود دارد. شما با رفتن به بخش مدیریت صفحات و مطالب> افزودن جمعی صفحات می‌توانید صفحات پیش‌فرض را فعال کنید. سپس در بخش مدیریت صفحات می‌توانید صفحات پیش‌فرض را ویرایش کنید یا صفحات دیگری به پایگاه خود بیفزایید.

برای انجام تنظیمات ویژه‌ی پایگاه همایش:

  1. تنظیمات اصلی پایگاه را انجام داده و سپس منوهای فرعی مربوط به مقالات (بخش مقالات) و همایش‌ها (مدیریت همایش) را ببینید و تنظیمات هر بخش را انجام دهید. به ویژه لازم است حتما تنظیمات ثبت نام کاربران، تنظیمات مربوط به دریافت مشخصات و فایل مقالات، موضوعات و انواع مقالات و نیز ویژگی های مربوط به صورتحساب کاربران و پرداخت هزینه ها و تنظیمات تاریخ های مهم را بررسی و تنظیم نمایید.

  2. اگر از داوری الکترونیک استفاده خواهید کرد، تنظیمات داوری و ساخت و تنظیم فرم های مربوطه این بخش را نیز انجام دهید. سپس عوامل داوری را از بخش مدیریت کاربران اضافه کرده و در بخش های مربوطه به آنها دسترسی بدهید.

 

نکته بسیار مهم: تغییرات تنظیمات یا هزینه ها در حین کار می تواند مشکلات محاسبه ای برای صورتحساب های قبلی کاربران ایجاد کند. پس باید ابتدا تنظیمات را نهایی و آزمایش کنید و اگر مشکلی نبود اجازه ثبت نام و استفاده از امکانات پرداخت مربوطه را به کاربران بدهید.

برای آگاهی بیشتر

 

 

راه اندازی پایگاه انجمن علمی

در یکتاوب صفحاتی به عنوان پیش‌فرض برای پایگاه انجمن علمی وجود دارد. شما با رفتن به بخش مدیریت صفحات و مطالب> افزودن جمعی صفحات می‌توانید صفحات پیش‌فرض را فعال کنید. سپس در بخش مدیریت صفحات می‌توانید صفحات پیش‌فرض را ویرایش کنید یا صفحات دیگری به پایگاه خود بیفزایید.

برای انجام تنظیمات ویژه‌ی پایگاه انجمن علمی:

    1. منوهای فرعی مربوط به انجمن علمی (بخش مدیریت انجمن علمی) و کارنامه‌ی علمی اعضا را ببینید و تنظیمات هر بخش را انجام دهید.
    2. در بخش تنظیمات ثبت نام ویژگی‌های فرم ثبت نام کاربران را تعریف کنید.

برای آگاهی بیشتر

 

 

امکانات پیشرفته

مدیران پایگاه پس از راه‌اندازی پایگاه، می‌توانند به‌روزرسانی مطالب و پاسخگویی به پرسش‌های کاربران را به آسانی انجام دهند. اما امکانات پیشرفته‌ای نیز در برنامه گنجانده شده است که به کارآمدی و پویایی پایگاه کمک شایانی می‌کند.

برای آگاهی بیشتر درباره‌ی چگونگی کار با این ابزارها راهنمای ابزارهای عمومی برنامه را ببینید.

 

چند روش برای آموزش برنامه و رفع اشکالات آموزشی وجود دارد.

  1. بخش آموزش پایگاه شرکت یکتاوب: مشاهده اسلاید های آموزشی و مطالعه‌ی راهنمای موجود در پایگاه شرکت، بهترین راهکار است.
  2. راهنمای مدیران پایگاه: نرم‌افزار یکتاوب یک راهنمای ساده دارد که از صفحه‌ی نخست مدیریت می‌توانید به آن دست یابید.
  3. بخش پرسش‌های متداول برنامه: اگر پس از مشاهده فیلم‌های آموزشی و مطالعه راهنمای کار با برنامه یا هنگام کار با برنامه با پرسشی رو‌به‌رو شدید، این بخش را ببیند.
  4. تالار بحث و گفتگوی برنامه: در این بخش می‌توانید از تجربه‌ی کاربران دیگر بهره‌مند شوید.
  5. اگر هیچ یک از این راه‌های دیگر پاسخگوی نیاز شما نبود، پرسش‌های خود را به یکی از روش‌های زیر برای بخش پشتیبانی بفرستید.

به یاد داشته باشید: هنگام فرستادن پرسش‌های خود، موضوع پرسش، نشانی بخش یا صفحه‌ای که به آن اشاره می‌شود و نشانی پست الکترونیک خود را دقیق ذکر کنید تا پاسخگویی سریع‌تر انجام پذیرد.

 

وبگاه (Web Site): واژه‌ای است که فرهنگستان به جای پایگاه اینترنتی پیشنهاد کرده است.

صفحه اصلی: به صفحات اصلی پایگاه و نیز صفحات اصلی هر زیربخش وب گفته می‌شود.

آغازه: به نخستین صفحه‌ای که کاربر هنگام ورود به پایگاه می‌بیند، گفته می‌شود. گاهی آغازه همان صفحه‌ی اصلی پایگاه به شمار می‌آید و گاهی جدا از آن و به صورت یک صفحه مستقل طراحی می‌شود.

نوار راهبری (Navigation Bar): مجموعه دکمه‌ها یا متن‌هایی که امکان حرکت به بخش‌های مختلف پایگاه را فراهم می‌کنند.

زیربخش وب (Subsection) : در پایگاه‌های بزرگ سازمانی، هر یک از واحدهای سازمان (معاونت‌ها و مدیریت‌ها) می‌توانند ابزارهای مدیریتی، صفحات و بخش‌های مربوط به خود را داشته باشند. این بخش‌های فرعی که نشانی آنها در http://www.write-your-site-here.com/links/ فهرست می‌شود، زیربخش‌های پایگاه نامیده می‌شوند.

سطح کاربری: همه‌ی افرادی که از پایگاه یا برنامه استفاده می‌کنند، کاربر برنامه محسوب می‌شوند. با تغییراتی در سطح کاربری آن‌ها، یک کاربر می‌تواند دسترسی‌هایی مانند مدیریت زیربخش، داوری و مدیریت صفحه را نیز دارا شود.

ماژول: هر یک از مجموعه ابزارهایی که امکان تنظیمات و مدیریت یک فرآیند را فراهم می‌کنند. برای مثال، ماژول گنجینه‌ی کتاب شامل ابزارهایی برای تنظیم شیوه‌ی مدیریت کتاب‌ها، موضوع‌بندی کتاب‌ها و افزودن کتاب‌ها به پایگاه است.

CPanel: یک تابلوی مدیریت پیشرفته برای مدیریت امکانات سرویس‌دهنده‌ی وب از جمله: پست الکترونیک، مدیریت فایل‌ها، بانک‌های اطلاعاتی، آمار بازدید‌ها و سایر امکانات. برای مشاهده این ابزار به نشانی http://www.write-your-site-here.com/cpanel یا http://www.write-your-site-here.com:2082 بروید و نام کاربری و گذرواژه‌ی مربوطه را وارد کنید.

 

 

 

Email : yektaweb (AT) gmail.com

 

Academic Web Tools - Yektaweb Collection - مجموعه مدیریت یکپارچه پایگاه‌های اینترنتی